Gå til hovedindhold

Ugens Aarhushistorie: Sommer med ”Turisten”

I 1800-tallet gik aarhusianernes skovudflugter til den kommunalt ejede Riis Skov, men i 1896 fik byens borgere nye muligheder. Marselisborgskovene havde i over 200 år hørt under Marselisborg Gods, men godsejer Ingerslev solgte godset med al dets jord til kommunen. Herefter blev skovene især i sommermånederne indtaget af aarhusianerne, og i over 40 år gik turen derud ofte med skovbådene ”Turisten” og ”Marselisborg”.

  • Læs op

Indhold

    Øverste billede: 1. pinsedag 1896 blev skovbåden ”Turisten” sat i drift. Prisen var 20 øre til Varna, hvor der her er liv og glade dage i starten af 1930’erne, 30 øre til Ørnereden og 40 øre til Moesgaard.

    Sejladsen var en stor succes, og den lille båd var som regel proppet til bristepunktet, mens mange måtte vente forgæves ved landgangsbroen ved havnen. Allerede året efter blev der derfor indsat en ny og større skovbåd ”Marselisborg” og i 1898 blev ”Turisten” udskiftet med en større model med samme navn. I 1899 blev omkring 150.000 fragtet frem og tilbage mellem byen og skoven.

    Se flere arkivalier fra Varna her: https://www.aarhusarkivet.dk/search?q=varna&sort=date_from&direction=asc

    Hammerschmidt Foto, ca. 1930, Aarhus Stadsarkiv.

     

    Skovbådene blev drevet som et aktieselskab under navnet A/S Turisten, og de første mange år var gode år for aktionærerne. Under Landudstillingen 1909 var ”Turisten” og ”Marselisborg” også på bugten, hvor passagerne kunne nyde en storslået udsigt over ”Den Hvide By”, som Landsudstillingen også blev kaldt.  Meget er forandret siden, men Skansepalæet, som kan ses bag kvindens hat, er endnu en del af bybilledet. 

    Se flere arkivalier fra Landsudstillingen i Aarhus her: https://www.aarhusarkivet.dk/search?events=108548

    Hammerschmidt Foto, 1909, Aarhus Stadsarkiv.

     

    I 1922 var Aarhus Bugt lukket af is, og alle skovbådenes landgangsbroer blev stærkt beskadiget, da isen trak sig tilbage. Det blev dyrt at renovere broerne, og samtidigt var biler og rutebiler ved at vinde indpas. Selskabet bag skovbådene var presset på økonomien.

    Nogle af de aarhusianere, som stadig tog turen med skovbådene, var familien Knub. Familien boede indtil 1926 i Heibergsgade, hvor faderen George arbejde tæt ved på Centralværkstedet som maskiningeniør. Her er familien med børnene Arne, Helge og Nanna på tur til Ørnereden med enten ”Marselisborg” eller ”Turisten” i 1925.

    Se flere billeder taget af G.N Knub her: https://www.aarhusarkivet.dk/search?collectors=109726

    Fotograf G.N. Knub, 1925, Aarhus Stadsarkiv.

     

    Bortset fra enkelte år med et overskud på nogle hundrede kroner, var det fra 1920’erne slut med de gyldne tider for A/S Turisten, hvis både her ligger ved kaj i slutningen af 1930’erne. De økonomiske problemer medførte, at der fra 1928 ikke blev udbetalt udbytte til aktionærerne. Vinteren 1939-40 bød på endnu en ødelæggende isvinter, hvor A/S turistens anlægsbroer blev ødelagt, og krigens komme var det endelige dødsstød for selskabet. De gamle skovbåde blev solgt. Marselisborg, der havde sejlet 43 sæsoner indbragte 8.000 kr. og Turisten, der havde 42 sæsoner på bagen indbragte 9.600 kr. En æra var slut!

    Se flere arkivalier om A/S Turisten her: https://www.aarhusarkivet.dk/search?organisations=110839

    Fotograf Aage Fredslund Andersen, ca. 1937, Aarhus Stadsarkiv.

    Sidst opdateret: 8. november 2023